140 ruta, CA PRO, Rotax mek
Hej!
När jag körde i helgen och skulle veva ner rutan så lossnade den från skenan. Ganska vanligt fel på Volvo. Hade samma problem på min gamla Duett. Finns en jäkligt bra lösning.
Börja med att demontera dörsidan, vilket på 140serien är en jäkla dans med clips, konstiga skruvar och sprintar. Som gjort för att allt ska gå fel. Iallafall, så här se det ut då:

Här ser man hur rutan sniskat sig ut ur skenan:

Då tar man och trycker ner rutan så mycket man kan och sedan rengör ordentligt på både skenan och rutan. Sen finns det ett jäkligt fint medel för sånt här. Det heter limmar och tätar, ett silicon baserat lim som man enkelt kan sprätta om man nån gång behöver ta ut rutan. Kladda i varje hörn och låt det härda i ett dygn:

Sen är det bara att snygga till allting med ett rakblad eller liknande och sätta ihop allting igen!
Fixade en speciell sprillans ny bult till mina nya CA PRO. En varmförzinkad bult med en matt yta som tål kyla bättre och håller mycket längre! Gamla VS Nya:

Monterade även extra stora och tjocka brickor.
Såhär blev resultatet. Nu är det bara motorn kvar!

Hade lackat upp pipan med en skyddande färg i somras och den kände sig lite naken utan sina skydd:

Värmesköldarna såg lite tråkiga ut:


Dom är ganska skadade och repade. Får se om jag kanske lindar om pipan i vinter med bandage. Såhär blev det iallafall:

Även rengjort och fixat till avgasporterna. Jag brukar göra detta 4-5 gånger per år, motorn går ganska så mycket bättre om dom är fräscha!



Nya packningar och O-ringar är också schysst! Har det hemma i lager för sånt här. Brukar även lätt smörja in grejern med tvåtaktsolja eller nått, abara så dom håller sig mjuka!
Allt för mig nu, men imorn ska helheten av motorn ihop. Då jag har fått hem alla grejer nu. Ska försöka knäppa nå pix på det då det är egentligen det roligaste med motorrenoveringar.
Kommentarer
Trackback