Min älskade 145:a
Hej!

Har inget speciellt att göra i verkstan ikväll så jag tänkte att jag tar och visar lite bilder och info om min 145a atraktor.
Såhär såg den ut när jag hämtade den efter att ha stått sen -91:



En helt oskruvad 145a! varför jag köpte en 140a istället för en 740 eller liknande är för att varenda en har en nu och jag tycker dom är tråkiga och fula. 140an har endå ganska så snarlik komfort som 740 och ligger jäkligt fint utmed vägen!
Första som fixades var den typiska 140 rosten:


Sen efter det diverse rostlagning:


Sedan svetsade dörrarna ihop, man var tvungen att ta det förbannat lugnt för att det inte skulle slå sig men bra blev det!:


Sen for taket av!:


Sektionering av bakrute ramen för rätt linje (det svåraste under bygget men det vart jag riktigt nöjd med!):

Sen svetsades en bit åt taget dit och en remsa i mitten (breddades cirka 4cm):


Och för att besiknings männen skulle vara glada och att det skulle vara lätt att behålla värmen i kupen svetsades en skiljevägg dit i 1.5mm plåt:

Hela bakruteområdet klart och baklämmens jobb började:

Oftast kapar man bara av bagageluckan och svetsar dit men min var så dålig och jag ville inte ha nått fult hål för reg plåten dom man inte har regplåt bak på atraktor. En plåtslagare klippte, bockade, valsade en plåt åt mig just efter bilen då han hade mätt den. Inpassning:

Detta är helt klart det jag är mest nöjd med när det gäller plåt arbete. Böjde ner flikarna på sidorna:




Sen byggde jag ramen åt flaket men tyvärr har jag inga bra bilder på det. Det gick iallafall åt cirka 20m fyrkantsprofil och vart starkt nå så jäkulskt. Här ligger mina sidorplåtar (1.5mm) som är runt flaket och kanterna bockade i en speciell grad för att det ska bli vatten avrinning. Man skymtar ramen under:

Sen här är min maskulina drivlina för den intresserade, tog en jäkla massa tid innan man blev nöjd:

En dag före besiktningen togs denna bild. Då skruvades det för fullt för att kunna få igenom den (lampor, tillfälligt flak, hatthylla mm):

Besiktad!:

Sen vart det kanske 100timmar jobb till på nerplock, förarbete och lack. Vart nöjd med resultatet:

Färgen heter NH Grey, diskret och clean grå färg som jag tycker passar perfekt. Påväg hem till verkstan hemma för ihop plock:

Efter en månad typ efter massa ljudbygge, rostbehandling, fälgfix såg den ut såhär:



Fick tag på ett takräcke senare på sommaren precis i rätt modell. 70-tal!

Sen vart det lite olika träffar och utställningar. Jag är mycket veteranbils intresserad så det passade perfekt och alla uppskattade den!:


Sen vart det bara mycket glidning med den:


Inredningen är mycket fräsch bortsett från det typiska och oundvikliga nötningen på förarstolen:



Varselljusen fick jag tag på när det var veteranbilsmarknad på travet. 70-tal, som jag vill ha det!:

Fälgarna är centrumvända 940 plåtisar med härligt djup. Lackade om dom före jag monterade dom:

Sen kom frosten men ingen snö och då jag inte ville åka av vägen monterades vinterdäcken på helrenoverade originalfälgar i slutet av September. Även en extra backlampa. Dom är bilderna är tagna i November, det kan man inte tro:





Samma dag:











Där har ni MASSA bilder. Hoppas det var intressant.
Peace.
Kommentarer
Trackback